Deggaroniy masjidi ( Navoiy vil.)

Мақола мазмуни: Деггарони масжиди Навоий вилоятида жойлашган бўлиб, Ислом маданиятига оид энг қадимий обидалардан ҳисобланади. Ушбу масжид  XI  асрда қурилган. Рус олими Ю.Якубовский бошчилигида Эрмитаж томонидан олиб борилган экспедициянинг илмий хулосаларига кўра, унинг қурилиши  VII-IX асрларга бориб тақалади. Деярли, барча манбаларда масжид номини кулолчилик билан боғлашади, яъни Деггарон бу Кулоллар деганидир.

 Deggaroniy masjidi ( Navoiy vil.)

uprupafuapyv.jpg

 

Deggaron masjidi zamonaviy O‘zbekiston hududida joylashgan islom madaniyatiga tegishli ilk saqlanib qolgan qurilish inshootlaridan biri. So‘nggi ilmiy tekshiruv natijalariga ko‘ra masjid qurilishi XI asrga to‘g‘ri keladi.

Xazara qishlog‘idagi masjid Davlat Ermitaji tomonidan tashkillashtirilgan A. Yu. Yakubovskiy  boshchiligidagi Panjikent ekspeditsiyasi vaqtida (1946) topilgan. Olib borilgan tadqiqot natijalariga ko‘ra masjidning qurilgan vaqti Yu. Yakubovskiy  tomonidan VII-IX asrlar deb belgilangan. Shuningdek, ob'yektning ilk topografik rejalari ham ma’lum bo‘lib, ular italyan ekspeditsion gurihi tomonidan bajarilgan va 1910 yillarda belgilangan. Oqibatda, puxta o‘rganish uchun yana bir nechta ilmiy tekshirish ishlari va ushbu ajoyib qurilish inshootining ta’riflari olib borilgan. Mazkur masjidning nomi O‘rta asrlarda gullab-yashnagan kulolchilik kasbi — “deggaron”, ya’ni “kulol” nomi bilan bog‘liq. 

Deggaron masjidi zamonaviy O‘zbekiston hududida joylashgan islom madaniyatiga tegishli ilk saqlanib qolgan qurilish inshootlaridan biri. Uning qurilgan vaqti, taxminan XI asrga tegishli, masjidning atrofida undan ham avvalroq davrga tegishli qadimiy shaharcha devorlari arxeologlar tomonidan aniqlangan. Deggaron masjidi Buxorodagi eng qadimiy masjid bilan taqqoslaganda, somoniylarning Mox masjidi o‘rniga qurilgan XII asrda ko‘tarilgan Magoki-Attoriy bilan tenglasha oladi.

Masjidning noyobligi o‘ziga xos me’morlik uslubida bo‘lib, u islom kirib kelishidan avvalgi davr diynining asl namunasidir, zero markaziy gumbaz tizimli, to‘rt burchagidan tirgovich ko‘tarib turuvchi qurilish inshooti zoroastr ibodatxonalarini eslatadi. Bu kabi binolar ilk xristian cherkovlari uslubiga ham xosdir.

Islom diyni qurilishlariga gumbazlik qoplamalar xos,biroq ilk inshootlarda bitta katta gumbaz emas, balki ustunlar bir nechta gumbazni tirgab turishini uchratish mumkin. Bu kabi me’moriy qurilisharga Xakimi at-Termiziy (XI-XII aa.), Termizdagi Chor-Sutun masjidi (X-XI aa.), Buxorodagi Magoki-Attoriy masjidi (XII a.) kabilar ham tegishli. Masjid devorlari xom g‘ishtdan ko‘tarilgan, «balxi» turiga kiruvchi to‘qqizta gumbazning eng katasi 3 metr diametrga ega, ularni xom g‘ishtdan qurilgan to‘rtta ustun ko‘tarib turadi. Ustunlar ohaktosh poydevoriga ko‘tarilgan. Gumbazlar nayzasimon arkka o‘rnatilgan bo‘lib, ularni bino devorlari hamda ustunlar ushlab turadi. Markaziy gumbaz akrlariga ganch bilan ishlov berilgan. Avvalroq masjid ichida yog‘ochdan ikki qavatli ayvon qurilgan, keyinroq ayvon binoni qayta tiklash vaqti olib tashlangan. 

Deggaron masjidi hali ham mavjud. Masjid binosi qayta tiklangan, atrofidagi yerlarga tarixiy murakkab inshoot barpo etilgan bo‘lib, u o‘z ichiga o‘lkashunoslik muzeyini ham oladi. Kompleks maydonida, shuningdek, xonqa hamda Baxouddin Naqshbandiyning rahnamosi bo‘lmish shayx Orif Deggaroniyning qabri ham bor. Navoiy viloyati hokimiyati huzurida “Deggaroniy” fondi o‘z faoliyatini yuritib keladi.

vfcajcacua.jpg

Мечеть Деггарон

Мечеть Деггарон (узб. Deggaron masjidi) — одна из самых ранних сохранившихся исламских культовых построек на территории современного Узбекистана. По последним исследованиям время постройки мечети примерно датируется XI веком, не ранее XII века нашей эры.

История

Мечеть в селении Хазара была обнаружена, вероятно, Пенджикентской экспедицией (1946) под руководством А. Ю. Якубовского, организованной Государственным Эрмитажем[3]. По результатам проведённого исследования, время постройки мечети было датировано Якубовским VII—IX веками. Известны также более ранние топографические планы объекта, датируемые 1910 годом, выполненные итальянской экспедицией. Впоследствии было проведено ещё несколько исследований для досконального изучения и описания этого уникального сооружения. Название мечети связано с процветавшим в Средних веках в данной местности гончарным ремеслом — «деггарон» означает «горшечник».

Мечеть Деггарон является одной из наиболее ранних исламских культовых построек на территории современного Узбекистана. Строение, приблизительно датируемое XI веком, воздвигнуто на постройке ещё более раннего периода, вокруг мечети археологами были обнаружены остатки стен древнего городища[4]. Для сравнения, самая старая из частично сохранившихся мечетей Бухары — Магоки-Аттари была построена в XII веке на месте саманидской мечети Мох[1].

Архитектура

Уникальность мечети заключается также в необычности архитектурного стиля, более типичного для культовых сооружений доисламского периода и напоминающего по строению зороастрийские храмы, для которых также была характерна центрально-купольная система, с опорой на четыре несущих столба, подобное архитектурное решение присуще и ранним христианским церквям[5].

Для исламских культовых построек характерно использование купольных перекрытий, однако в ранних сооружениях использовался не единый купол, а система из нескольких куполков с опорой на несущие колонны. К строениям с подобной архитектурой относятся мечеть в комплексе Хакими ат-Термези (XI—XII вв.), мечеть Чор Сутун в Термезе (X—XI вв.), мечеть Магоки-Аттари в Бухаре (XII в.). Стены мечети сложены из необожжённой глины, а девять куполов типа «балхи», самый большой из которых имеет диаметр 3 метра, и поддерживающие её четыре колонны из жжённого кирпича. Колонны установлены на фундаменте из известняка. Купола установлены на стрельчатые арки с опорой на несущие колонны и стены здания[1]. Арки центрального купола декорированы ганчем. Первоначально к мечети примыкал двухъярусный деревянный айван, который был снесен во время первой реставрации здания.

Современное состояние

Мечеть Деггарон является действующей. Здание мечети было отреставрировано, на прилегающей к нему территории создан исторический комплекс, включающий в себя краеведческий музей. На территории комплекса также находится ханака и надгробие шейха Арифа Деггарони, который считается одним из наставников Бахауддина Накшбанда. При хокимиате Навоийской области действует фонд «Деггароний»[6]

 

Литература

А. В. Арапов Архитектура Узбекистана IX-XV вв. // Художественная культура Центральной Азии и Азербайджана IX-XV вв.. — М.: МИЦАИ, 2013. — Т. Том IV. Архитектура.. — С. 195.